September 12, 2023

Case: Så hjälper vi Dryft att attrahera och rekrytera skickliga hantverkare

Projektet i korthet

Dryfts vision är att skapa framtidens hantverksbolag. För att lyckas attrahera och rekrytera kvalificerade hantverkare tog de hjälp av oss på We Select. Genom riktad jobbannonsering på Sveriges största sociala medier-kanaler har Dryft sett en ökning i antalet relevanta ansökningar, och en högre tillsättningsgrad av skickliga hantverkare till roller som exempelvis snickare, målare, rörmokare, plattsättare och elektriker.

Om Dryft

Dryft är det moderna hantverksföretaget som vill lyfta branschens status i samhället. Sedan starten 2020 har de växt till 145 engagerade medarbetare och finns idag etablerade i två städer. Med visionen - att skapa framtidens hantverksbolag - tror Dryft starkt på samarbetet mellan människor från olika bakgrunder och erfarenheter. Idag består de av allt från skickliga hantverkare och ingenjörer till programmerare och ekonomer. Dryft har idag målare, rörmokare, snickare, plattsättare och elektriker i Stockholm som hjälper framförallt privatkunder med smått som stort, allt från att byta ett eluttag till badrumsrenovering eller energieffektivisering av huset. För att lyckas förändra hantverksbranschen söker Dryft ständigt efter fler engagerade medarbetare som vill vara med på deras tillväxtresa. 

Målsättning & syfte

  • Att nå ut till fler hantverkare - både aktiva och passiva kandidater
  • Att stärka Dryfts Employer Brand bland hantverkare
  • Att öka antalet kvalificerade och relevanta ansökningar till Dryfts lediga tjänster
  • Att underlätta rekryteringar av hantverkare

Lösningen

För att hitta bästa möjliga hantverkare till sina lediga tjänster runt om i Sverige valde Dryft vårt populära annonseringspaket Facebook & Instagram Boost. Genom We Selects unika kombination av intresse- och datadrivna målgrupper lyckades vi rikta inspirerande sociala medier-annonser till användare som bl.a. jobbar som hantverkare eller visat intresse för hantverksjobb.

Resultatet

Den riktade annonseringen på sociala medier har hjälpt Dryft att nå fler skickliga hantverkare, att stärka sitt Employer Brand med hjälp av en EVP-kampanj och att få in fler kvalificerade ansökningar till sina lediga tjänster. Detta har i sin tur underlättat Dryfts rekryteringar och gjort att de kunnat öka sin tillsättningsgrad.

"We Select har haft en betydande roll i vårt inflöde av hantverkare och hjälpt oss att nå ut till rätt målgrupp, öka antalet kvalificerade ansökningar och varit en grundsten i framtagandet av vårt EVP där vi använde oss av en EVP-kampanj riktad mot vår primära målgrupp - hantverkare." – Micaela Pargell Karlsson, Talent Acquisition Manager på Dryft

Sedan starten 2020 har annonseringen gett ett starkt resultat på 1 458 522 annonsvisningar, 257 147 i räckvidd och 11 464 länkklick.

Boka gratis rådgivning

Nyfiken på hur vi kan hjälpa dig och ditt företag med Employer Branding, jobbannonsering, rekrytering eller rekryteringsverktyg? Boka en 30 min digital rådgivning med en av våra Talent Attraction-specialister - helt gratis.